Sanctum Desiderium
Werken van Buxtehude, Förtsch, Kerll, Krieger en
Schmelzer

Musæ Jovis – Pieter De Moor

CAT.NR.: SONA1609 FORMAT: CD.

hoes-sanctum-desiderium
Bestellen

CD1

  1. Dieterich Buxtehude
    Quemadmodum desiderat cervus
    Chiaccona a 3, BuxWV 92 (6:54)
  2. Johann Philipp Förtsch
    Aus der Tieffen
    Concert a 4 Violin,Viol di gamba, Soprano e Continuo (7:57)
  3. Johann Kaspar Kerll
    Trio Sonata (8:07)
  4. Johann Philipp Krieger
    Herr, auf dich trau ich
    from: Musicalischer Seelen-Friede, Nürnberg 1697 (13:09)
  5. Der Herr ist mein Hirt
    from: Misericordias Domini, 1690 (7:40)
  6. Johann Heinrich Schmelzer
    La Bella Pastora (8:35)

total time: 52:26

Recorded on June 26th, 27th, 28th, 2015, at Beaufays Abbey, Belgium.

Engineered, recorded, edited and mixed by Jo Cops.

Produced by Mark Steyaert.

Album includes a 44-page booklet with extensive notes and listening guide
in four languages.

DE WERKEN

“Tota vita christiani boni, sanctum desiderium est.” “Het hele leven van een goed Christen, is heilig verlangen.” (Saint Augustine, In Epistolam Ioannis ad Parthos tractatus decem 4.6)

Deze woorden van kerkvader Augustinus van Hippo, een heilige in de Rooms-Katholieke en Anglicaanse tradities en een theologische vader voor veel protestanten, bevatten de devotie die aan de basis ligt van veel religieuze muzikale composities.

Hoewel Augustinus geen onverdeeld voorstander was van muziek voor religieuze doeleinden (in zijn Confessiones waarschuwt hij voor muziek als louter bevrediging van de zintuigen in plaats van als een middel om goddelijke waarheid over te brengen), genoot hij er zelf zeker en vast van, vooral in de vorm van hymnen, omdat hij vond dat de combinatie met tekst zijn devotie ten goede kwam. Componisten uit de vroegbarok combineerden vervolgens zeer enthousiast nieuwe muzikale stijlen met religieuze teksten om de affecten van hun publiek te kunnen bespelen. Het doel van hun esthetiek was om deze geïdealiseerde emotionele stemmingen (vreugde, verdriet,…) over te brengen op hun luisteraars. Daarvoor gebruikten ze rationele, objectieve principes die vergelijkbaar zijn met die van de retoriek, de basiselementen van de oude kunst van de welsprekendheid die hetzelfde doel voor ogen heeft.

Vernieuwende Italiaanse stijlen zoals die van de opera en het oratorium, allebei gebaseerd op diezelfde retorische concepten, verspreidden zich snel doorheen heel Europa, en met name in de Germaanse gebieden werden de modellen ijverig ontwikkeld. Het programma van deze Sanctum Desiderium cd is een zorgvuldige selectie van zeventiende-eeuwse Duitse composities die een heilig verlangen uitdrukken en dit ook vertalen in muzikale beelden.

DE UITVOERDERS

“Musæ Jovis ter maximi proles canora, plangite” .

Zo begint een zes-stemmig motet dat Nicolas Gombert componeerde als elegie ter gelegenheid van de dood van Josquin Desprez. Gomberts aanroeping van de goddelijke muzen, de artistieke inspiratiebronnen in de poëzie en de muziek van de klassieke oudheid, herinnert aan de intentie van componisten uit de vroegbarok om terug te keren naar de idealen van het antieke theater. Componisten besteedden bijzondere aandacht aan tekstverstaanbaarheid en expressiviteit van het woord. Een eenentwintigste-eeuwse terugkeer naar hun muziek betekent, zoals voor de muzen, reflectie en verbeelding combineren in elke muzikale activiteit.

De combinatie van deze kwaliteiten is het streefdoel van het jonge oude-muziek ensemble Musae Jovis bij hun verkenning van bekend en onbekend repertoire uit de zeventiende en het begin van de achttiende eeuw. Musae Jovis werd in 2015 samengebracht door en rond tenor Pieter De Moor en bestaat uit 2 violen, viola da gamba theorbe en orgel of klavecimbel. De muzikanten ontmoetten elkaar in de befaamde conservatoria van België (Brussel en Leuven) en hun diverse talenten en veel- zijdigheid beloven een immer interessante energie.

Leave a Reply