Palestrina (1525-1594)
Lamentationes Hieremiae LIBER TERTIUS

Laudantes Consort
Guy Janssens

CAT.NR.: SONA1311
FORMAT: 2CD.

Cover Palestrina 02
Bestellen

CD1

  1. In Coena Domini – Lectio 1 (8:07)
  2. In Coena Domini – Lectio 2 (10:27)
  3. In Coena Domini – Lectio 3 (9:42)
  4. In Parasceve – Lectio 1 (8:30)
  5. In Parasceve – Lectio 2 (10:26)
  6. In Parasceve – Lectio 3 (8:40)

totale speelduur: 55:52

CD2

  1. Sabbato Sancto – Lectio 1 (11:18)
  2. Sabbato Sancto – Lectio 2 (9:26)
  3. Sabbato Sancto – Lectio 3 (11:02)

totale speelduur: 31:46

Opgenomen op 10, 11 en 12 mei 2013 in Beaufays Abbey (België).

Engineered, opgenomen, bewerkt en gemixt door Jo Cops.

Geproduceerd door Mark Steyaert.

Het album bevat een 44-pagina’s tellend boekje met uitgebreide notities en een luistergids in vier talen.

HET WERK

Giovanni Pierluigi da Palestrina componeerde vier reeksen “Klaagliederen”,  gebaseerd op de latijnse vertaling van de tekst uit Jeremia.  De derde reeks uit deze nieuwe opname is ongetwijfeld één van de meest ontroerende.  De Polyfonie is buitengewoon gevarieerd, ten gevolge van de afwisseling tussen verschillende combinaties van stemmen (twee tot zes stemmen).  de ingrijpende dissonanten,  de smartmodulaties maar ook de zuiverheid van sommige cadensen zijn het bewijs van het immense talent van Palestrina.  De EXPRESSIE die gecreëerd wordt is, bijzonder aangrijpend.

DE UITVOERDERS

Guy Janssens is geboren in Brussel, maar begint zijn muzikale loopbaan in Leuven. Vanaf zijn zesde begint hij piano en cello te spelen aan het conservatorium, terwijl hij in Keizersberg meezingt in het knapenkoor.

Na deze eerste vorming wordt hij cellist in het Leuvens Universitair Orkest. Hij vervolgt zijn muziekopleiding in het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij in enkele jaren hogere diploma’s verwerft van piano en kamermuziek. Dat opent hem de weg naar een carrière als concertpianist en pianoleraar.

Zijn voorliefde voor vocale en orchestrale muziek laat zich echter steeds meer voelen, zodat hij meerdere vocale en instrumentale ensembles begint te dirigeren in België en in Duitsland. In 1991 sticht hij het « Laudantes Consort », een ensemble van een twaalftal zangers met wie hij in de Renaissancemuziek werkt. Met dit ensemble geeft hij talrijke concerten en realiseert hij belangrijke projecten. De jaren 1995 tot 2000 heeft hij in samenwerking met Jean Salkin, stichter van de mediatheek van België, in het bijzonder gewijd aan de opname van een reeks van 12 cd’s getiteld « The Golden Age of European Polyphony », die de geschiedenis van de europese vocale polyfonie schetsen. Deze reeks kende unaniem succes.

Om ook andere muzikale periodes te kunnen betreden, reorganiseerde Guy Janssens zijn ensemble tot een vorm met een soepele structuur. Die nieuwe structuur liet hem toe concerten te geven in zeer verschillende domeinen, gaande van a cappella, over de cantate en het oratorium tot de symfonie en het concerto. Van 2005 tot 2007 zette hij het project « A History of the Requiem » op poten, wat de opvoering en de opname inhield van een greep uit het requiemrepertorium over zeven eeuwen. Die reeks werd besloten met de wereldcreatie van het Requiem van Pierre Bartholomée, dat werd uitgevoerd met het Laudantes Consort en het ensemble Musiques Nouvelles.

Guy Janssens wordt regelmatig uitgenodigd om op te treden in Frankrijk, Italië, Nederland, Luxemburg, Zwitserland, Tsjechië…